Barneveld

Euonymus alatus 'Compactus'

Tijdens de ledenavond eind September 2008 werd de plant van de maand Oktober door Sjaak van Vliet gepresenteerd.

Op de eerste leden bijeenkomst van dit najaar mag ik voor u de plant van de maand presenteren. Deze maand is dat geworden de Euonymus alatus Compactus.

De Nederlandse naam voor Euonymus is Kardinaalshoed. Alatus betekend gevleugeld en Compactus staat voor dwerg. Dus eigenlijk is de Nederlandse naam compact gevleugelde Kardinaalshoed.

Herkomst en groeiwijze

Euonymus alatus is inheems in Japan en komt ook veel voor in China en Korea. Het is een sterk vertakte struik, die ongeveer 1m75 hoog en breed kan worden. De takken groeien nagenoeg nooit rechtop maar verkiezen een horizontale groeiwijze.

De bijzondere takken van deze heester spreekt veel mensen aan. De Euonymus alatus vormt namelijk 4 kurklijsten aan zijn groene takken, die recht tegenover elkaar staan.

Vruchten

Tegen het einde van het voorjaar draagt hij kleine, geel/groene bloemen in onopvallende groepjes en tegen de herfst gaan de kleine, paarse, vierlobbige vruchten open en tonen hun oranjerode zaden.

Kleur

Het mooiste aan de Euonymus Alatus vind ik de schitterende, fel rode herfstkleur, waar u van kunt genieten tot de eerste nachtvorst. Na die nachtvorst dwarrelen de blaadjes massaal van de plant af, waarna de mooie kurklijsten op de takken weer zichtbaar zijn.

Snoei

Euonymus alatus is zeer winterhard en een gemakkelijke plant die op elke grond soort groeit. Ook hoeft hij bijna nooit gesnoeid te worden, wilt u toch wat oude takken weg halen kunt u dat het beste laat in het voorjaar doen.

Euonymus alatus Compactus is naar mijn mening de beste keus, de struik heeft alle goede eigenschappen van Euonymus alatus, maar is compacter en beter geschikt voor de wat kleinere tuin.

Als tip wil ik u nog meegeven, geef Euonymus alatus Compactus een zonnige plaats en je zal beloond worden met nog mooiere herfstkleuren en grotere kurklijsten.