Acer

Tijdens de ledenavond van september 2009 werd de plant van de maand oktober door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Sjaak is voorzitter van de PR (public relations) commissie en tevens van de Open tuinen. Hij vertelt het volgende:

Esdoorn

Acer, in de volksmond ook wel Esdoorn genoemd , is ongeëvenaard wat de kleurenpracht van hun herfstkleed betreft. Ook de variatie in vorm en textuur van het blad zijn zeer bijzonder.

Esdoorns komen van oorsprong uit China, Japan en uit de Himalaya, en er zijn meer dan honderd soorten bekende, en vele honderden soorten cultivars. Het zijn bladverliezende winterharde bomen die het liefst een koel en vochtig klimaat hebben met veel regen in het voorjaar en de zomer. De mooiste herfstkleuren krijgt u als de bomen in een neutrale tot zuurachtige grond staan.

Groeiwijze

De Japanse esdoorn wordt het meest in onze tuinen aangeplant. Hij is geliefd vanwege zijn compacte vorm, tere, varenachtig blad en schitterende herfstkleur, variërend van goud tot het donkerste rood en alles wat daar tussen zit. In de tuin wordt hij 3 tot 5 meter hoog, en vertakt hij zich laag, met sterke kronkeltakken en een dichte, ronde kroon.
Hoewel hij meer warmte verdraagt dan andere soorten,verlangt hij schaduw en beschutting om het blad tegen uitdrogen te beschermen.

Snoei

Hoewel u de Japanse esdoorn nauwelijks hoeft te snoeien, kunt u ze goed verjongen door in de winter of vroege voorjaar de planten diep in te snoeien en al het dode hout er uit te breken.

Soorten

Er zijn meer dan 300 cultivars van de Japanse Esdoorn en ieder jaar komen er weer nieuwe cultivars bij. Ze lopen uiteen van miniatuur boompjes tot krachtige struikachtige bomen, met een grote variatie in vorm, formaat en kleur van het blad. Bijna altijd blijven deze cultivars door enten bewaard. Vandaar dat ze ook duurder zijn dan gewone planten.

De bekendste Japanse esdoorns zijn de Acer Palmatum en Acer dissectum cultivars waar wij vroeger op ons bedrijf in Boskoop er jaarlijks meer dan 10.000 van entten.

Ik zal voor u enkele populaire cultivars beschrijven die voor iedere tuin geschikt zijn, u kunt dit op onze website na lezen zodat u die moeilijke Latijnse namen niet op hoeft te schrijven.

Acer palmatum Atropurpurea en Acer palmatum Trompenburg

Deze hebben beide mooie boomvormen met donkerpaars blad.

Acer palmatum Sango Kaku

Sangokaku heeft koraalrode takken die in de winter kaal zijn, en heeft in de herfst goudgeel blad.

Acer palmatum Red Pygmy

Red Pygmy is een vaasvormige cultivar met rood voorjaarsloof dat in de herfst een goudkleur krijgt.

Acer japonicum Aconitifolium

Aconitifolium heeft een heel lichtgroen varenachtig blad dat in de herfst rood, oranje en geel kleurt.

Acer palmatum Dissectum

Acer palmatum Dissectum is een kleine cultivar met neerhangende dunne twijgen die op een hogere onderstam geënt zijn om een koepelvormige plant te krijgen. Het heeft diep ingesneden licht groen blad wat in de herfst naar oranje verkleurd.

Acer palmatum Garnet

Acer palmatum Garnet is het zelfde als hiervoor beschreven ,maar met rood/paars blad wat tot ver in de herfst aan de plant blijft.

Acer sirasawana Aureum

Op onze zomer excursie naar Boskoop zagen wij in het aceretum bij de firma Esveld de oudste Acer sirasawana Aureum van Nederland staan wat zeer indrukwekkend was.
Ook als jonge plant is deze Acer prachtig met goud/geel blad.

Acer palmatum Taylor

Acer palmatum Taylor is een mooie nieuwe aanwinst met zilverbont blad wat eerst roze uitloopt.

Acer conspicuum Red Flamingo

Nog niet zo lang geleden  vond ik bij een tuincentrum in Garderen een prachtige nieuwe Acer conspicuum Red Flamingo een kleine boom met overhangende takken .Het jonge blad heeft roze vlekjes en wordt later crème/bont, de takken zijn zalmkleurig echt een aanrader.