Barneveld

Davidia involucrata

Tijdens de ledenavond van maart 2012 werd de plant van de maand door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Sjaak is zowel voorzitter van de PR (public relations) commissie alsmede van de commissie de Open tuinen. Hij vertelt het volgende:

Goedenavond dames en heren, vanavond heb ik een zeer bijzondere plant voor u namelijk de Davidia involucrata beter bekend als de vaantjes of zakdoekenboom. Davidia is ruim 100 jaar geleden gevonden in het westen van China en is de enige vertegenwoordiger van de familie van de davidiaceae. Het is een grote bladverliezende  boom die 15 tot 20 meter hoog kan worden en 5 meter breed. De schors bladert wat af net als bij een plataan. Als boom is hij goed winterhart alleen jongen planten zijn wat gevoelig.

Net witte zakdoekjes

De variĆ«teit vilmoriniana komt in Nederland het meest voor en wordt als vrij zeldzaam ervaren. De kroon van de vaantjesboom is breed en  eirond tot rond. De bladeren zijn frisgroen en de bladrand is grof gezaagd. De zoet geurende bloemen bevinden zich in bolronde bloeiwijzen. Ze zijn 2 tot 3 cm groot en wit van kleur maar de meeldraden zijn purperrood. Ze bloeien in mei/juni
Eigenlijk is de Davidia een mooie stinkerd,  want hij kan een onaangename geur verspreiden. Echter, er is geen mooiere boom denkbaar. Wie de vaantjesboom eens heeft zien bloeien,raakt daarvan diep onder de indruk. Het is alleen jammer dat het wel 10 jaar duurt voordat hij in bloei komt.
Het meest aansprekende aan een Davidia  zijn de twee schutbladeren die zeer ongelijk van grootte zijn. De grootste meet wel 15 tot 20cm en zijn roomkleurig en doen aan zakdoekjes denken. Het mooiste kan men hem van onder de boom bekijken.

Maximaal 10 geribde vruchten

Na de bloei ontwikkelen zich de geribde vruchten, die lang aan de stelen hangen De vorm is bijna bolrond tot eivormig. Het is een steenvrucht die eerst groen is en later purperbruin verkleurt. Er zitten maximaal 10 vruchten in die zich moeilijk laten kiemen.
Davidia houd van voedselhoudende, humusrijke grond die voldoende vocht kan vasthouden. Een beschutte plaats is gewenst. De vlezige wortels zijn kwetsbaar en moeten daarom met kluit geplant worden.

Bloei is op tweejarig hout

Vaantjesbomen hebben weinig last van ziekten en plagen. Snoeien moet worden beperkt tot het wegknippen van de concurrerende hoofdtak. Want de bloei is op tweejarig hout.
Zo dat was dan de Davidia invulucrata en de variĆ«teit vilmoriniana  heef u een grote tuin dan kan ik deze prachtige boom van harte aanbevelen.