Dwergconiferen

Tijdens de ledenavond van november 2010 werd de plant van de maand oktober door Sjaak van Vliet gepresenteerd.Hij vertelt het volgende:

Goedenavond dames en heren,
Vanavond  hebben we als plant van de maand de grote groep dwergconiferen die juist in deze kale maanden uitstekend tot hun recht komen. Coniferen  komen over de hele wereld voor en groeien meestal in gematigde streken. Alle coniferen zijn houtige gewassen, meestal groenblijvende naaldbomen, maar er zijn ook coniferen die hun blad verliezen bijvoorbeeld Lariks en Taxodium. Er bestaan ook naaldhoutbomen waar het loof meer op bladeren lijkt dan op naalden, bijvoorbeeld Ginkgo biloba.

Kegels

De naam conifeer betekent kegeldrager. Ze heten zo omdat de zaaddragende structuren in een kegelvrucht georganiseerd zijn. Bestuiving vindt plaats door de wind. Er zijn ruim 600 soorten en duizenden cultivars bekend. De meeste dwergsoorten zijn gevonden door mutaties  of door vergroeiingen van de hoofdsoort, door een toevalstreffer in zaailingen of door heksenbezems. Dat zijn bezemachtige vergroeiingen ontstaan door een  infectie of schimmels, of een begrensde mutatie aan een tak. Men ziet ze ook vaak in berkenbomen.
Vermeerdering vindt meestal plaats door stekken of door enten. Op ons bedrijf in Boskoop hebben we tienduizenden van deze dwergconiferen geënt.

Vanavond wil ik het hebben over de meest bekende soorten en daar de mooiste dwergvormen van. Dat zijn Abies de zilverspar,  Cedrus de cederboom,  Chamaecyparis de dwergcipres,  Juniperus de jeneverbes,  Picea de fijnspar,  Pinus de dennenboom,  Taxus de pijnboom,  en  Thuja de levensboom.

Het is moeilijk om uit al deze soorten een keuze te maken. Ik zal mij beperken tot twee cultivars per soort.

Abies lasiocarpa Compacta

Een mooie compact groeiende zilverspar is de Abies lasiocarpa Compacta zilverachtig blauw, kegelvormige groeiwijze, blijft lang klein en is weinig gevoelig voor luis.

Abies balsemea Nana

Abies balsemea Nana is een zeer dichte, kogelronde, donker groene zilverspar, die in 10 jaar tijd maar 30cm hoog wordt.

Cedrus deodora Golden Horizon

Cedrus deodora Golden Horizon een goudgele horizontaal groeiende dwergceder die 70 cm hoog en meer dan 1.50 breed kan worden die door ons zelf in 1970 als toevalstreffer is gevonden in een partij zaailingen van Cedrus deodara. Inmiddels zijn er al vele honderdduizenden nakomelingen van.

Cedrus deodara Feelin Blue

Cedrus deodara Feelin Blue een mooie platgroeiende blauw-groene ceder.

Chamaecyparis lawsoniana Minima Glauca

Chamaecyparis  lawsoniana Minima Glauca  een mooie compacte  dwergconifeer die bij ons in de tuin 40 jaar oud is en 1.meter50 hoog en 1meter breed is.

Chamaecyparis obtusa Nana Gracilis

Chamaecyparis obtusa Nana Gracilis is de meest aangeplante dwergcipres, in de volksmond wordt hij ook wel boerenkoolplant genoemd, kijkt u eens goed naar deze plant want hier hebben we voor de kerstavond nog groen van nodig als u hier wat grote planten van  heeft staan waar wat af kan dan kom ik het graag bij u knippen.

Juniperus comunus Green Carpet

Juniperus comunus Green Carpet  is een van de mooiste groene bodemdekkende jeneverbessen.

Juniperus comunus Compressa

Juniperus comunus Compressa is een zeer langzaam groeiende, recht opgaande dwerg.

Picea pungens Glauca Globosa

Picea pungens Glauca Globosa is de meest verkochte dwerg blauwe spar, als jonge plant heeft hij een mooie ronde vorm. Bij ons in de tuin staat een prachtige groep 40 jaar oude planten die 3 meter hoog zijn en een mooie achtergrond vormt voor het grote Boeddha beeld.

Picea glauca Arneson's Blue

Picea glauca Arneson's Blue een blauwe variant van de bekende Picea glauca Conica

Pinus mugo Minikin

Bij de groep Pinus kan ik eigenlijk geen keuze maken, deze groep heeft de meeste en de mooiste dwergsoorten en zijn allemaal even bijzonder.

Pinus mugo Minikin wat kleine dwerg betekend, is gevonden in onze eigen tuin zo,n 25 jaar geleden als heksenbezem in de meer bekende Pinus mugo Mops ,wat ook een hele mooie plant is. Minikin groeit maar enkele centimeters per jaar. Het viel dan ook niet mee om er ent materiaal van te knippen. Ik denk dat hij dan ook zeer moeilijk te verkrijgen is.

Pinus pierrick Bregeon

Pinus pierrick Bregeon is de laatste jaren zeer populair hij is kogel rond, kern gezond en ook op stam goed verkrijgbaar.

Taxus baccata Amersfoort

Taxus baccata Amersfoort een smal opgaande donkergroene Taxus die in Amersfoort is gevonden en meer op een Podocarpus dan op een Taxus lijkt.

Taxus baccata Semperaurea

Taxus baccata Semperaurea is een wat breder groeiende maar compacte Taxus die in de zomer en de winter intensief geel is.

Thuja occidentalis Danica

Thuja occidentalis Danica een probleemloze kogel ronde groene dwerg.

Thuja orientalis Aurea Nana

En tot slot de Thuja orientalis Aurea Nana een prachtige goudgele dwerg die in de winter naar oranje verkleurd.

doe meer met de conifeer!

Uit deze kleine selectie proeft U al een beetje mijn liefde voor coniferen en mijn motto luid dan ook doe meer met de conifeer!
Coniferen groeien overal en houden van grond met een neutrale ph die veel organisch materiaal bevat. Ze kunnen goed gesnoeid worden maar niet door het kale hout. Taxus vormt hier een uitzondering op die kan men zeer diep snoeien.