Hortensia Limelight

Tijdens de ledenavond van september 2007 werd de plant van de maand oktober door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Hij vertelt het volgende:

Hydrangea

Eerst wil ik wat vertellen over de Hydrangea, ook wel de Hortensia genoemd. De Hydrangea behoort tot de familie van de Hydrangeaceae waartoe ook de Deutzia en de Philadelphus behoren. Van nature komt de plant voor in midden Amerika, China en Japan. Er zijn ongeveer 25 soorten en meer dan 1000 cultivars bekend.
Ik noem de belangrijkste soorten die bij de meesten wel bekend zijn:

• Hydrangea Macrophilla: de bolhortensia
  • Hydrangea Petiolaris: de klimhortensia
  • Hydrangea Aspera: de fluweelhortensia
  • Hydrangea Arborescens: van de bekende Annabelle
  • Hydrangea Quercifolia: de eikenblad hortensia

De  Hydrangea Paniculata uit deze groep is tot plant van de maand verkozen. Om precies te zijn de Hydrangea Paniculata Limelight.

Hydrangea Paniculata Limelight

Hydrangea Paniculata Limelight is zo?n 10 jaar geleden door de bekende Boskoopse kweker Pieter Zwijneburg jr. geselecteerd. Het is een gepatenteerde soort en de rechten worden beheerd door van Vliet Newplants uit Stroe.
De Hydrangea Paniculata Limelight is op alle fronten een verbetering van de oude pluimhortensia Hydrangea Paniculata Grandiflora die je vast wel kent. Deze heeft slappe takken waar de bloemen na een regenbui uit elkaar vallen, net als bij Hydrangea Annabelle.
Dat probleem is bij Hydrangea Paniculata Limelight opgelost. Hij heeft stevige takken en kan de grote bloemen, die wel 25 tot 30 cm kunnen worden, goed dragen.

Snoei

Het is ook een gemakkelijke plant die op elke grondsoort groeit. Voorwaarde is wel dat de grond goed doorlatend  is en de plant moet voldoende vocht en voeding krijgen. De plant is perfect winterhard en hij kan goed tegen nachtvorst. Elk jaar moet hij in het vroege voorjaar worden teruggesnoeid tot ongeveer 20 cm boven de grond. Daarna groeien er stevige takken op die wel 100 tot 150 cm lang kunnen worden. Ook in de breedte kan de plant wel 150 cm worden.

Bloemen

Nog een groot voordeel van de Hydrangea Paniculata Limelight is dat er op iedere tak die dat jaar is gegroeid er een bloem komt. En hoe dikker de tak hoe groter de bloem. De bloemen zijn crème-achtig van kleur en bloeien van juli tot oktober waarna ze een beetje roze verkleuren. Laat de bloemen ook in de winter op de plant zitten, dat geeft met sneeuw en rijp een prachtig gezicht.
Nog een pluspunt is dat de bloemen op de vaas zeer lang houdbaar zijn. Alles bij elkaar een geweldige plant die een plaats in Uw tuin zeker verdient.