Corylopsis pauciflora

Tijdens de ledenavond van februari 2008 werd de plant van de maand maart door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Sjaak is voorzitter van de PR (public relations) commissie en tevens van de Open tuinen. Hij vertelt het volgende:

De plant van de maand februari is de  Corylopsis pauciflora. Het is jammer dat we deze prachtige voorjaarsbloeier zo weinig in onze tuinen zien. Met zijn  zachtgele klokjes past hij eigenlijk veel beter bij de voorjaarskleuren dan de knalgele Forsythia.

Corylopsis

Corylopsis, met als Nederlandse naam schijnhazelaar is geïmporteerd uit China waar hij in de bossen tussen het struikgewas groeit.
Hij is familie van de Hamamelis, de toverhazelaar. De nederlandse naam dankt hij aan het blad dat erg op Corylus, de hazelaar, lijkt.

Pauciflora

De tweede naam, pauciflora, klopt eigenlijk niet want dat betekent 'met weinig bloemen', terwijl deze plant juist heel veel bloemen heeft.

Corylopsis pauciflora is is een bladverliezend klein struikje met fijne takken die maximaal 1m50 hoog kan worden, maar meestal groeit hij uit tot een brede struik. Het is een naaktbloeier dat wil zeggen dat de  plant eerst bloemen geeft voordat het blad verschijnt. Corylopsis pauciflora is eigenlijk heel het jaar mooi.

De bloemen die in maart/april verschijnen bestaan uit hangende trosjes okergeel en 5 tot 10 cm lang en zijn licht geurend. Daarna ontplooit zich het frisgroene lente blad, en later in het jaar het prachtige naar rood/geel verkleurende herfst blad.

Grondsoort

Corylopsis houdt van een humusrijke vochtige grond en hij kan het beste staan op een schaduwachtige licht beschutte plaats. De plant is goed winterhart maar de bloemen kunnen bij een zware nachtvorst in maart/april licht beschadigd worden. Maar daar groeit de plant weer goed doorheen .

Snoei

Door zijn compacte groei hoeft hij weinig of niet gesnoeid te worden, maar hij verdraagt de snoei goed.

Vermeerderen

Op ons bedrijf in Boskoop kweekten we zo 5000 planten van Corylopsis. Het grootste gedeelte werd als 3 jarige planten verkocht aan containerbedrijven die de planten nog een jaar in pot doorkweekte. De rest werd als 4 jarige planten verkocht aan tuincentra en hoveniers.

De vermeerdering ging als volgt. Zo'n 25 jaar geleden hadden we op onze kwekerij een grote regel met oude moederplanten staan, waarvan we de takken in het voorjaar in boogjes onder de grond werkten en met wilgentakjes vast zetten. Onder de grond vormden zh nieuwe wortels en boven de grond nieuwe takjes.

Na twee jaar werden ze los van de moederplanten geknipt en zo hadden we weer nieuwe jonge planten. Deze manier van vermeerderen werd moeren of afleggen genoemd.

Later werd het stekken belangrijker, maar het heeft jaren geduurd voor daar goede resultaten mee werden gehaald. Tegenwoordig worden veel jonge planten geïmporteerd  uit China en Japan.

Groei & Bloei

Natuurlijk kan ik u nog veel meer vertellen over alle andere soorten van het geslacht Corylopsis maar in de nieuwe Groei & Bloei van deze maand staan ze uitgebreid beschreven.