Sorbaria sorbifolia 'Sem'

Tijdens de ledenavond van maart 2008 werd de plant van de maand april door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Hij vertelt het volgende:

De plant van de maand maart is: Sorbaria sorbifolia ?Sem?  met als Nederlandse naam, de lijsterbes spirea.

Herkomst

Eerst wil ik u wat over de herkomst van Sorbaria vertellen. Van het geslacht Sorbaria zijn ongeveer 10 soorten bekend en de meeste zijn afkomstig uit Oost-Azië. Het zijn grote bladverliezende heesters die goed tegen droogte kunnen. Sorbaria sorbifolia is in Europa het meest bekend, en wordt vooral gebruikt in plantsoenen voor vakbeplanting.

Sorbaria sorbifolia Sem

De doorbraak in het sortiment kwam met de vondst van Sorbaria sorbifolia Sem.

In het jaar 2002 werden wij, van Vliet New Plants, gevraagd om te komen kijken bij de kweker Nouws uit Zundert. Hij had uit zaailingen van Sorbaria sorbifolia een nieuwe plant geselecteerd. Toen we de plant zagen waren we meteen enthousiast, een prachtige plant van 1 m hoog, zeer compact, met fris geel-groen blad wat  roze uitloopt. Als contrast stond zijn even oude broer er naast, die veel hoger en losser was, en groen van blad.
Het kostte dan ook weinig moeite om de wereldwijde rechten voor deze nieuwe Sorbaria te verwerven.

Sorbaria sorbifolia Sem is vernoemd naar de zoon van de winner, de toen 5 jarige Sem.

Groeiwijze

Sorbaria Sem is een compact groeiend, blad verliezend heestertje, dat 1 m hoog kan worden, met zeer decoratief, fijn geveerd blad, wat bij het uitlopen roze is. In de zomer wordt het blad donkergroen, wat in de herfst overgaat in rode herfsttinten.

Ook maakt Sorbaria Sem in juli/augustus, mooie crèmewitte bloemen, die 25 cm groot zijn, en in opstaande pluimen op de tak staan.
Sorbaria  Sem is goed winterhard en groeit in elke grond, in de volle zon, of half schaduw. Reeds in februari begint hij al met roze blaadjes uit te lopen.

Snoei

Knip hem in mei gerust nog een keertje terug, en na 4 weken heeft hij weer die mooie uitlopen.

Vermeerdering

De vermeerdering is, doordat het een gepatenteerd soort is, verboden. Maar hij is vrij eenvoudig te stekken, en men kan de worteluitlopen er af knippen.
Die worteluitlopen is tevens het enige nadeel van Sorbaria Sem, en als u een klein tuintje heeft moet u die goed wegknippen.

Dat Sorbaria Sem een toppertje in het sortiment is, blijkt wel dat hij op Plantarium 2003 bekroond is met een zilveren medaille, en in 2006 kreeg hij van de Koninklijke vereniging van Boskoopse culturen een getuigschrift van verdienste.

Ook werd hij in de consumententoets van groei en bloei in 2006 met een 7.7 zeer goed gewaardeerd.