Ruscus 'John Redmond'

Tijdens de ledenavond van november 2007 werd de plant van de maand december door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Hij vertelt het volgende:

De plant van de maand november is een klein rotsplantje met de naam Ruscus 'John Redmond'. Een prachtige plant voor de kerst en hij sluit mooi aan bij de lezing van onze ledenavond van november, over rotsplanten.

Hoewel Ruscus familie is van de lelieachtige, lijkt de plant hier totaal niet op. In Nederland wordt Ruscus ook wel muizendoorn genoemd en in Engeland noemt men hem de slagersbezem. Dat geeft wel aan dat hij bijzonder sterk moet zijn.

Oorsprong

Ruscus komt van oorsprong uit noord Afrika en is ook langs de kust van Frankrijk, België en Ierland te vinden. Deze nieuwe selectie van de Ruscus is in Ierland geselecteerd door de Ierse kweker John Redmond die er ook zijn naam aan heeft  gegeven.

Groeiwijze

Zes jaar geleden zag ik als een van de eersten deze nieuwe selectie en ik was zeer verrast want zo?n bijzondere plant had ik nog nooit gezien. Ruscus ?John Redmond? is compact groeiend en een winterhard, groenblijvend, struikje wat ca 50 cm hoog en breed kan worden en opvallend veel bessen draagt. De jonge twijgjes zijn breed en bladachtig vergroeid. Het zijn een soort schijnblaadjes, ovaal van vorm, scherp gepunt en donkergroen van kleur.

Rode bessen

Vanaf het derde jaar verschijnen er kleine witachtige bloemetjes op het midden van het blad. Deze bloemen zijn niet opvallend. De bloemen veranderen in kleine groene bessen, die in de tweede helft van de zomer uit groeien tot 1cm grote rode glimmende bessen die tot diep in de winter aan de plant blijven. De bessen zijn niet giftig, maar toch worden ze niet door de vogels gegeten.

Grondsoort

Ruscus 'John Redmond' is een gemakkelijke en sterke plant. Hij groeit op bijna iedere grondsoort in de volle zon of half schaduw en is zeer zeewind resistent.
Elk jaar komen er nieuwe scheuten uit de grond die dan weer na twee jaar bessen dragen.

Vermeerderen

De vermeerdering geschied door middel van zaaien, maar dat is een moeilijk procédé wat door de kweker geheim wordt gehouden, misschien ligt hier voor u een uitdaging.

Toepassing

De plant kan op vele manieren worden toegepast, in groepjes in de tuin, in bloembakken op het terras en balkon, of gewoon in een mooie pot. En als tip wil ik u nog meegeven: zet hem met de feestdagen gerust eerst in huis en pas later in de tuin, want ook binnenshuis heeft Ruscus 'John Redmond' het prima naar zijn zin. Maar, wees zuinig met water geven.
Dit voorjaar is de Ruscus 'John Redmond' aan 100 leden van Groei & Bloei in heel Nederland uitgegeven voor de consumententoets en in het voorjaar zullen de resultaten daarvan bekend worden. U zult het ongetwijfeld in Groei & Bloei lezen.