Exochorda 'The Bride'

Tijdens de ledenavond van april 2008 werd de plant van de maand mei door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Hij vertelt het volgende:

Deze maand is de plant van de maand de wat minder bekende, Exochorda 'The Bride', met als Nederlandse naam de Parelstruik.

Het geslacht Exochorda komt van oorsprong uit centraal AziĆ« en noord China en telt 4 soorten. Het zijn bladverliezende struiken, en hebben zachte, met merg gevulde takken en dunne pendelvormige bladeren.

Bloeiwijze

In het voorjaar verdringen de vijftallige, witte bloemen zich aan de toppen van de struik. De vrucht is een zo genaamde doosvrucht, met vleugelvormige segmenten, die bij rijpheid open springen en platte zaden loslaten.

Exochorda 'The Bride'

De mooiste Exochorda is de Exochorda 'The Bride'.
Het is een gebogen struik die 1 tot 1,5 meter hoog en breed kan worden, met neerhangende twijgen die in april tot juni vol hangen met grote trossen zuiver witte bloemen.

Grondsoort

Exochorda 'The Bride' is een gemakkelijke plant die op elke grondsoort groeit, mits die niet te kalkrijk is. Zet hem op een beschutte zonnige plaats in de tuin, of in een pot op het terras. Ook kan hij als gevelplant worden toegepast, want door zijn slappe takken laat hij zich goed opbinden.

Exochorda 'The Bride' is goed winterhard en ook de jonge uitlopen hebben geen last van de late nachtvorsten. Nog een sterk punt van Exochorda 'The Bride' is, dat hij op de jonge planten van pas 2 jaar oud al volop bloemen geeft.

Snoei

De Exochorda hoeft eigenlijk niet of nauwelijks gesnoeid te worden, maar men kan oude takken gerust tot net boven de grond wegsnoeien om zo een sterke groei en een rijke bloei te bevorderen. Vermeerderen kan men hem door te stekken of te zaaien.

Parelstruik

Exochorda 'The Bride' doet zijn Nederlandse naam de "Parelstruik" echt eer aan, het is werkelijk een parel in uw tuin.