Halesia carolina

Tijdens de ledenavond van maart 2013 presenteerde Sjaak van Vliet zoals gebruikelijk de plant van de maand. Hij vertelde het volgende:

Sneeuwklokjesboom

Goedenavond allemaal. Natuurlijk kent u allemaal het sneeuwklokje die nu met grote bossen in de tuinen en parken staan te bloeien. Maar kent u ook de sneeuwklokjesboom? Dat is de Nederlandse naam voor de plant van de maand van vanavond de Halesia carolina.
De Halesia carolina is eigenlijk geen echte boom maar meer een flinke struik die 4 tot 5 meter hoog kan worden, en daarmee is hij geschikt voor de wat grotere tuin.

Bloemen verschijnen voor de bladeren

De sneeuwklokjesboom komt in het wild voor in de oostelijke helft van de Verenigde staten, en behoort tot de familie van de storaxachtige. De bladeren zijn dof donker groen en ellipsvormig. Het is een naaktbloeier dus de bloemen verschijnen voordat het blad uitloopt.

Klokvormige bloemen

Halesia carolina bloeit over het algemeen zeer uitbundig omstreeks eind april begin mei , met hangende klokvormige bloemen die 1 tot 2 cm lang zijn. De bloemen zijn zuiver wit van kleur en bloeien in viertallige bundels op overjarig hout. De bloembladeren zijn gelobd en wekken een associatie met de bloem van het gewone sneeuwklokje.

Hangende vruchten na de bloei

De bloei word gevolgd door hangende vruchten met vier opvallende vleugels en zijn in het begin donkergroen gekleurd. Met het verkleuren van het blad worden de vruchten ook geel, later worden ze creme van kleur. De noten zijn zo hart dat zelfs de zaden moeite hebben om zich los te weken.

Plant bloeit op een zonnige plaats het best

Halesia carolina is goed winterhart en groeit op iedere goed doorlatende grond die niet te kalkrijk is. Zet hem op een zonnige plaats dan bloeit hij het best , maar een uitbundige bloei duurt enkele jaren.
De sneeuwklokjes boom is van nature een slordige groeier en hebben de neiging om meerstammig te groeien. Als u dat niet wilt laat u alleen de hoofdtak doorgroeien en de rest knipt u weg. De hoofdtak maakt voldoende zijtakken.     Bij verjongingssnoei knipt u de oude takken en de concurrerende harttakken direct na de bloei weg.