Pieris - rotsheide

Tijdens de ledenavond van februari 2011 werd de plant van de maand maart door Sjaak van Vliet gepresenteerd. Hij vertelt het volgende:

Goedenavond dames en heren, Vanavond heb ik als plant van de maand het geslacht Pieris. Het geslacht Pieris bestaat uit zeven soorten en meer dan 80 cultivars. De meeste soorten komen voor in Zuidoost-Azië,  Noord-America en Cuba.  Pieris japonica komt uit China en Japan. Over de cultivars van deze Pieris japonica wil ik het vanavond met u hebben.

Pieris japonica met als Nederlandse naam rotsheide is een bladhoudend struikje, dat met recht in bijna iedere tuin staat. Hij is goed winterhard en met zijn altijd groene bladeren en lichtbruine bloemknoppen staat hij mooi in de wintertuin. Direct na de winter in maart/april gaan de hangende kelkjes open. Het zijn klokjesachtige bloemen en afhankelijk van de soort, zijn ze wit, roze of rood.  Na de lentebloei loopt de Pieris met koperkleurig, rood, roze of geelgroen jongschot uit. Het lijken wel bloemen.

De blaadjes zijn leerachtig en staan in kransen rond de twijgen. Het hele jaar komen er nieuwe blaadjes bij, die dan ook weer mooi verkleuren zodat de plant nooit saai is.
Pieris groeit langzaam en is vaak in 10 jaar pas 1 meter hoog en kan uiteindelijk wel 2 tot 3 meter hoog worden.

Pieris is een ericaceae die van humusrijke, zure grond houdt. Hij staat het liefst in de halfschaduw en moet goed doorlatende grond hebben om ziektes te voorkomen.

Na de bloei de uitgebloeide bloemen verwijderen en eventueel licht snoeien.

De mooiste cultivars heb ik voor u op een rijtje gezet:

Pieris japonica ‘Katsura’

Eén van de mooiste cultivars is de Pieris japonica ‘Katsura’, gevonden in de heuvels bij de Japanse Shinto tempel. Met zijn wijnrode jonge groeitoppen en zijn prachtige bloemen -roze met een rode kelk- is hij uniek. Niet voor niets heeft deze plant een Getuigschrift Eerste klas gekregen van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen.

Pieris japonica ‘Bonfire’

Pieris japonica ‘Bonfire’ is een breedopgaande, compacte struik tot 1 meter hoog. Het blad is glanzend donkergroen, en iets omgekruld. Bij het uitlopen is het jonge blad brons tot donkerrood. De bloemen zijn compacte opstaande, tot 7 cm hoge bloemtrossen, in de vorm van een vlam. Vandaar de naam Bonfire.     In de knop zijn ze donkerrood, en de geopende bloem is wit en geeft een mooi contrast met de rode kelkblaadjes. De bloeitijd is februari/maart.

Pieris japonica ‘Flaming Silver’

Een bonte sport uit de Pieris ‘Forest Flame’ is de Pieris japonica ‘Flaming Silver’ een compacte struik tot 1 meter hoog. De bladeren zijn matglanzend donkergroen met een roomwitte rand, waarbij de jonge rode uitlopen prachtig afsteken. De bloemen zijn wit in overhangende trossen tot 10 cm groot en de bloeitijd is april/mei.

Pieris japonica ‘Forest Flame’

De meest bekende Pieris is de Pieris japonica ‘Forest Flame’, een compact groen struikje dat maximaal 2 meter hoog kan worden, de jonge scheuten zijn dieprood en verkleuren naar zalmroze tot lichtgeel. De bloemen zijn wit, in trossen tot 20cm lang, en bloeien in april/mei.

Pieris japonica ‘Mountain Fire’

Pieris japonica ‘Mountain Fire’ is een tamelijk compacte struik tot 2 meter hoog met donkergroen blad. De jonge uitlopen zijn bijzonder donker kastanjebruin tot bruinrood. De bloemen zijn wit en ze bloeien in april/mei.

Pieris japonica 'Debutante'

Pieris japonica ‘Debutante’ is een brede en compacte struik die ruim 1 meter hoog kan worden. Het blad is donkergroen,en het heeft een opvallende opstaande bloeiwijze. De kleur is wit en hij bloeit zeer uitbundig in april/mei.

Pieris japonica ‘Little Heath’

Pieris japonica ‘Little Heath’ is een gezonde, bolronde struik die ruim 1 meter hoog kan worden. Hij heeft fijne lichtgroene bladeren met een roomwitte rand. De jonge bladeren zijn bruinachtig en de bloemen zijn in maart/april wit.

Zo dames en heren dit is wel weer genoeg Latijn voor vanavond.