Een heerlijke morgen op de Heerlijkheid Stoutenburg

Op zaterdagmorgen 26 februari was er door Groei & Bloei Barneveld een wandeling gepland met een gids van het Utrechts Landschap bij  Klein Stoutenburg. 23 personen namen aan deze mooie activiteit deel.

Onze gids Arja vertelde eerst in het kort iets over het ontstaan van de Heerlijkheid Stoutenburg. Het kasteel staat er van af 1888. Het aanzicht is in de loop der tijd wel veranderd. Nu is het kasteel omgebouwd tot 24 appartementen voor ouderen met dementie (de gevel is gebleven). In het koetshuis op landgoed Stoutenburg kregen we informatie over de omgeving en aan het eind van de rondleiding sloten we daar af met koffie of thee. Maar het belangrijkste was het bezoek aan het parkbos.

Het was ondertussen prachtig weer geworden, windstil en zon met de temperatuur die omhoog kroop... Genieten van deze laatste zaterdag van februari 2022. Arja liet ons naar 2 beuken kijken. Solitair en één tussen andere bomen. De beuk heeft solitair een brede kroon met dan onderste takken hangend. De stam vraagt zonwering. De beuk tussen de andere bomen was veel langer geworden, zoekend naar licht. Mooi om je bewust te zijn hoe de natuur haar gang gaat. Ook hoe insecten en schimmels inwerken op dode bomen, wat weer voedsel wordt voor andere levende wezens.

We hebben even stilgestaan bij een Rododendronstruik. Niet inheems doch zo in onze tuinen en parken aanwezig. Kan zich hier goed thuis voelen. Prachtig de dikke knoppen te zien boven de glimmende bladeren en in april/mei zie je paarse/rose/witte bloei. Tijdens de wandeling zag je ook de kamperfoelie uitbotten.

Het landgoed heeft mooie uitkijkjes. De Voorposten, Musschendorp, beekjes die afvloeien naar het Valleikanaal. Het aardige was deze ochtend, dat we de groente-fruittuin mochten bezichtigen die jaren geleden onderhouden werd door een leefgemeenschap van Franciscanen en nu wordt gepacht door dhr. Verburg uit Amersfoort en met vrijwilligers onderhouden en bewerkt wordt. Permacultuur in de praktijk hier, interessant.

Op onze ronde terug naar het koetshuis zagen we de stinzenplanten bloeien.
Landgoed Stoutenburg was de moeite waard om er een rustige wandeling te maken. Gezellig om weer leden van Groei & Bloei te ontmoeten.

Dank bestuur.
Hartelijke groet,